«Днями замовляв на сайті окуляри віртуальної реальності для комп’ютерної гри. Але для цього потрібно було перевести гроші на PayPal. Однак моя карта виявилася заблокована. Після чого мені подзвонили з банку з питанням: чи дійсно я роблю покупку? Виявляється, в банку були здивовані, що вирішив розщедритися на таку суму. Типу раніше за мною такого не спостерігалося. Ось воно як », – пише на своїй сторінці в соціальній мережі студент Іван.

«Вирішили з чоловіком оновити меблі в квартирі. Зупинили свій вибір на дивані, комоді і журнальному столику. За все вийшло близько 150 тис. гривень. А коли розплачувалися, карту чоловіка заблокували. Потім пролунав дзвінок з банку. Просили підтвердити покупку », – ділиться на форумі москвичка Анна.

Подібних історій клієнтів банків, чиї картки були заблоковані на час, на просторах інтернету зараз чимало. Причому, є серед постраждалих і такі, чий «пластик» заморозили без відома власника.

«Вирвалася на тиждень в Таїланд. Але відпочинок був зіпсований. При покупці в місцевому магазинчику карту заблокували. Добре, що відпочивала з подругою. Вона заплатила за мої покупки », – ділиться Христина з Пензи.

Як пояснюють законодавці, нові правила гри покликані убезпечити банківські картки від шахраїв. Втім, судячи з повідомлень громадян, у нас в шахраї банки мастаки записати будь-якого – а потім вже розбиратися.

Втім, самі кредитні організації стверджують, що їх робота зі вступом закону в силу принципово не змінилася. Банки і раніше могли блокувати картки у випадку підозрілих операцій. Там вже давно застосовується система фрод-моніторингу – штучний інтелект, яка відстежує і блокує підозрілі операції в режимі онлайн.

До слова, в договорах між банками і клієнтами прописано, що карта – власність банку, який має право заморозити «пластик». І користується він цим правом, перш за все, в тому випадку, якщо клієнт здійснював нехарактерні для нього (з точки зору місцезнаходження, часу і сум) транзакції. Наприклад, в понеділок вранці він розплачувався в Москві в кав’ярні, в обід – в кафе за бізнес-ланч, а ввечері того ж для в продуктовому магазині. Однак вже у вівторку держатель картки виявився в турецькому Стамбулі, де почав витрачати гроші. Така зміна геолокації викликає побоювання у банку. Фінансова організація може вирішити, що карта була вкрадена. Питання у банку можуть також виникнути в разі зняття великої суми грошей, чого раніше покупець не практикував.

Як пояснюють експерти, законодавчі нововведення визнач більш чіткий порядок взаємодії банків з клієнтами. Для цього ЦБ прописав три ознаки, при яких кредитні організації повинні блокувати карти:

Отримувач переказу міститься в базі даних випадків перекладів без згоди клієнта. Іншими словами, якщо з вашої картки спрямований переклад на рахунок особи, яка підозрюють в розкраданні засобів або вже ловили на подібному порушенні, то операція буде зупинена. Список зловмисників знаходиться в базі даних ЦБ

Операція відбувається з пристрою (або за допомогою пристрою), що міститься в базі даних випадків перекладів без згоди клієнта. Згідно з цим пунктом, транзакція буде заблокована, якщо в онлайн-банк власника картки зайшли по його логіну та паролю, але з пристрою, який вже було відмічено як шахрайське.

Нетиповість операцій. Тобто коли людина проводить їх не регулярно або зовсім вперше. Подібні операції банки блокували ще й до вступу закону в силу. Однак тепер закон дозволяє кредитним організаціям блокувати не тільки самі карти, але і взагалі електронний засіб платежу, наприклад, дистанційні сервіси банку.

Припустимо, клієнт постійно користувався мобільним банківським додатком на операційній системі IOS, а з недавніх пір робить переклади з телефону, який працює на Android. Подібна зміна гаджетів теж може викликати підозри у кредитної організації і стати підставою для блокування.

Як пояснюють експерти, такі заходи повинні дисциплінувати самих власників «пластику» і спонукати їх, як мінімум, не повідомляти нікому дані карти, логіни, паролі, кодові слова.

До того ж клієнт повинен намагатися забезпечувати зв’язок з банком. Згідно з нововведенням, в разі проведення підозрілої транзакції, банк зобов’язаний блокувати карту і тут же зв’язатися її власником для підтвердження операції. Якщо клієнт переклад не скоював, тоді кредитна організація його не проводить. А ось якщо на зв’язок клієнт не вийшов, банк змушений заморозити картку на два робочих дня. Після цього, якщо клієнт не з’явиться, банк розблокує карту і операцію (ту, що здалася сумнівною) проведе.

Така ж схема поширюється і на електронний засіб платежу. В результаті, якщо підозріла операція все ж була шахрайською, то зловмисники можуть через два дні все-таки «викачати» гроші з карти. Причому банк за це не нестиме ніякої відповідальності.

Більш того, згідно із законом банки мають право доповнювати рекомендації ЦБ на підставі особливостей своєї роботи. Кожен з них зможе скласти власний список ознак підозрілих операцій. І на його підставі блокуватиме рахунки клієнтів.

Тому, як зазначає глава банківської секції «Фінпотребсоюза» Михайло Бєляєв, зараз росіянам треба бути вкрай акуратними, розплачуючись картами онлайн. Зокрема, користуватися тільки надійними інтернет-ресурсами.

Крім того, не варто заходити в онлайн-банк з чужого комп’ютера або гаджета. Знімати велику суму грошей краще не в банкоматі, а через відділення кредитної організації.

Необхідно, щоб банк також знав ваш життєвий номер телефону. У разі його заміни кредитну організацію варто попередити. Також Заздалегідь проінформуйте кредитну організацію, коли ви збираєтеся в подорож – особливо, закордонне, в ході якого ви збираєтеся користуватися картами.

І не варто забувати, що зараз не всі банки підтримують зв’язок з клієнтами через телефонні дзвінки. Це як раз використовують шахраї. Вони надсилають громадянам неправдиві смс-повідомлення з інформацією про блокування картки. Клієнту банку для розморожування «пластика» пропонують перейти по посиланню або ж зателефонувати за вказаним номером. В результаті таких «фокусів» житель Смоленська втратив 160 тис. гривень, а жінка з Волгограда «заплатила» за розблокування своєї карти 46 тис. гривень. Як попереджають експерти, в таких випадках слід дзвонити тільки за офіційним телефону банку, який є на всіх картах зі зворотного боку. Банківські колл-центри працюють цілодобово.

Related Posts